byc_jak_ignacy_sp1_brzeziny.png [1920x1536]Uczniowie klas IV – VI, którzy należą do koła naukowego ,,Młodych Odkrywców” biorą udział w X edycji Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Być jak Ignacy” Fundacji Orlen im. Ignacego Łukasiewicza, który został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.  

Celem programu jest doskonalenie umiejętności obserwacji, wyjaśniania przebiegu zjawisk i procesów, wsparcie uczniów w realizacji pierwszych projektów badawczych, promocja ich osiągnięć, rozpowszechnianie wiedzy na temat Ignacego Łukasiewicza oraz przemysłu wydobywczego, jak również innych wybitnych polskich naukowców .

Konkurs trwa od września 2025 r. do czerwca 2026 r. i składa się z 10 etapów, które stanowią inspirację do pracy badawczej, eksperymentów i tworzenia własnych rozwiązań. Każdy etap poświęcony jest innemu aspektowi świata surowców, nauki i innowacji.

W tym roku szkolnym tematem przewodnim X edycji programu jest ,,Kopalnia wiedzy”, a konkurs obejmuje 10 tematów przewodnich:

1.      Co kryje Ziemia?

2.      W głąb kopalni!

3.      Z czego zbudowany jest świat?

4.      Energia z wnętrza Ziemi

5.      Surowce a środowisko

6.      Co się nie kończy, a co trzeba oszczędzać?

7.      Drugie życie rzeczy

8.      Surowce przyszłości

9.      Surowce na mapie świata

10.  Strażnicy zasobów – nasza rola

 

Uczniowie w ramach realizacji programu dowiedzieli się jakie mogą być źródła surowców mineralnych, jak i z czego je produkujemy, przetwarzamy i wykorzystujemy, a także jak robić to w sposób odpowiedzialny wobec środowiska.

Młodzi Odkrywcy w czasie zajęć wcielili się w geologów i badali właściwości materiałów wydobytych spod powierzchni ziemi wokół szkoły. Badali ich rozpuszczalność w wodzie i przewodnictwo elektryczne. Poznali jakie są etapy pracy w kopalni, zbudowali model windy szybowej i małej kopalni. Uczniowie sprawdzali  również z jakich surowców mineralnych wykonane są przedmioty znajdujące się w sali lekcyjnej. Aktualnie realizują już czwarty etap programu, który dotyczy energii z wnętrza Ziemi. Przeprowadzili reakcję syntezy dwutlenku węgla, który zwiększał ciśnienie wewnątrz balonu. Dowiedzieli się, że analogicznie dzieje się w reakcji ją­drowej, gdzie rozpad jądra atomu powoduje uwolnienie ogromnej ilości energii, którą można wykorzystać do wytwarzania ciepła i prądu.

Młodzi Odkrywcy w ramach pracy konkursowej wykonają własny projekt badawczy dotyczący jednego z tematów przewodnich programu. Uczniowie  muszą pracować metodą projektu: sformułują pytanie badawcze, zweryfikują postawioną hipotezę, następnie przeprowadzą prace badawcze i dokonają prezentacji otrzymanych wyników, a także ewaluacji własnej pracy. Uczniowie starają się o uzyskanie tytułu Naukowej Szkoły Ignacego X edycji programu ,,Być jak Ignacy”.

Facebook.com X.com